INFOBREV 1 Fyrmannafestivalen

Glädjande nog kan vi meddela att det är hela 46 lag som är anmälda till turneringen, som tillsammans representerar 11 föreningar från Tierp i norr till Kristianstad i söder. 

Som ni förhoppningsvis vet spelas fyra olika klasser. Fördelningen ser ut enligt följande:

Level 4 – 8 lag

Level 5 – 16 lag

Level 6 – 14 lag

Level 7 –  8 lag

Turneringsformerna ter sig lite olika beroende på level. Gemensamt är att alla spelar på tid, och dag 1 spelar samtliga gruppspel. Man har mellan fyra och sju matcher dag 1. De som har 4-5 matcher spelar dock lägre matcher än de som spelar 6-7 matcher.

I level 4 spelas gruppspel igen dag två, baserat på resultat dag ett. I level fem spelas A- och B-slutspel, i level 6 spelas A-slutspel och de 6 lag som missar A-slutspel får istället spela ett gruppspel om placeringarna. I level 7 spelas ett rent slutspel.

Spelscheman finns i länkat nedan för den som är intresserad, vi har ännu inte hittat en optimal lösning för att hantera spelschema under turneringen. Så bli inte förvånade ifall spelschemat ser rent visuellt annorlunda ut under turneringen.

LÄNK SPELSCHEMA: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1DpEML_-kM8CgujK_KYzbfbYFQTnTRcpxN2XTyJotxNY/edit?usp=sharing
___________________________________________________
Matcher har en totaltid på antingen 30 eller 40 minuter. Det är alltid samma matchtid på alla planer i hallen (vi spelar totalt i tre hallar). Tiden ska distribueras enligt följande:
5 minuters uppvärmning
1×12 eller 17 minuter set
1 minuts paus för sidbyte
1×12 eller 17 minuter set
Musik i hallarna kommer att spelas för att hjälpa till att hålla reda på tiden. Under de fem minuterna för uppvärmning kommer musik spelas, när musiken tystnar är det dags för första serven. Efter 12 eller 17 minuter startar musiken igen. Startar musiken under en boll så spelar man färdigt den. Därefter byter man sida, och när musiken sänks startar nästa set. När musiken återigen börjar så är matchen slut, men återigen spelas bollen klart.

Man har rätt till en time-out var om 30 sekunder per set, time-out får dock enbart tas i underläge för att förhindra maskning.

Varje setseger ger en poäng, oavgjort set ger ett halvt poäng var. I slutspel tillämpas poängskillnad för att utse vinnare vid ett lika i set. Vid lika poängskillnad spelas en avgörande boll, där det lag som vann senaste bollar servar enligt gällande rotationsordning.

Vi kommer inte använda oss av protokoll, mer än att man får ut en lapp på vilken man ska fylla i hur mycket poäng repsektive lag fått i varje set (glöm ej att göra detta direkt efter första set).
Det är därför poängvändarens ansvar att hålla koll på poängen. Vi förväntar oss att en vuxen finns med som stöttning för domarna vid funktionering.
_________________________________________________________

GÄSTANDE KLUBBAR BEHÖVER EJ HA MED ER UPPVÄRMNINGSBOLLAR, BOLLAR KOMMER FINNAS I HALLARNA
___________________________________________________________________
På grund av byggnationer och dylik kan vi inte bo i optimala lokaler, men alla kommer bo på samma skola, Malmgårdsskolan, som ligger ett par hundra meter från hallen. Äter gör vi i Blå salen, som ligger ett stenkast från hallen:

Klassrum fördelas 29e december, ni som önskat få sova uppdelat tjejer och killar kan få dela klassrum med en annan förening som önskat göra likadant. Hoppas ni har överseende och kan se det positiva i situationen.

Incheckning kan ske från klockan 17.00 på söndagen för er med guldpaket. De lag som kommer på lördagen checkar in i hallen i god tid före det tekniska mötet, som börjar 8.30 med en samling på läktaren. I samband med incheckning får ni era deltagarkort som ska bäras med till matsalen, samt t-shirts.

Boendet är bemannat hela tiden och det finns möjlighet att lämna sina saker även på måndagsmorgonen, före eller efter att man checkat in i hallen. Bemanningen vid boendet har nycklar och låser era rum på förfrågan. Av brandsäkerhetshänsyn ber vi er meddela ifall någon ni beställt paket för ej sover över på boendet.
__________________________________________________________________

LAGINDELNING FÖR ALLA HABOSPELARE: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1g1u-M7P2wn7Fnq4qpuACNTFucRjvLbnrfw7FhlDyd8s/edit?usp=sharing 
Observera att några spelare har hamnat i en annan klass än den som var önskad. Vi har flyttat på några spelare för att det ska bli bra spelmässigt för alla och hoppas att det ska bli bra.
FUNKTIONÄRER: Vi saknar fortfarande några personer och om ni har möjlighet att hjälpa till som  funktionärer så hör av er, då det fortfarande finns luckor att fylla. Fördelning av uppdrag görs under mellandagarna.
Måltider serveras i blå salen, medtag alltid ert deltagarkort när ni ska äta. I spelschemat finns pauser utsatta för måltider, men lagen kan äta på andra tider ifall det passar med hänsyn till spel och funktionering. Vi tror t.ex att många tycker att den schemalagda middagen i vissa fall är för tidigt, då går det utmärkt att äta senare.

TIder matsalen har öppet är följande:

Frukost:

4e januari 7.15-8.15
5e januari 7.00-8.30 
Lunch 

4e 11.15-13.15
5e 11.00-13.00

Middag
4e 15.30-18.00

Glöm inte att berätta för bespisningspersonalen ifall ni behöver specialkost

___________________________________________________________________

I B-hallen, där level 4 spelas, kommer det finnas möjlighet att bli fotograferade under lördagen. E Några bilder på ert lag kommer sedan skickas till den e-post ni anmält som ansvarig för laget. Dessa bilder kan ni sedan använda som ni vill.

____________________________________________________________________

Sist men inte minst avslutas turneringen med en prisutdelning, som startar strax efter att sista matchen är färdigspelad klockan 15:00. Alla spelare i level 4 kommer få medalj, i övriga levlar är det mer traditionell prispall. Vi hoppas naturligtvis att så många som möjligt stannar på prisutdelningen.

17:00 spelar Habo Wolley match i herrarnas elitserie mot Tierp, alla som varit på fyrmannafestivalen har fri entré. Det gäller även de som bara varit där och tittat, hejat o.dyl.

Mer information kommer före nyår, ha nu alla en fantastiskt bra jul!

Ps. Som vanligt är allting preliminärt 🙂

Med vänlig hälsning

Best regards

Arvid Haag

projektledare Volleybompa: En bra start

Habo Wolley
+46701495567

« (Förra nyhet)
(Nästa nyhet) »