Rapport från Vårmötet 2018

I måndags samlades 30 ledare/föräldrar i föreningen för att utvärdera säsongen som gått och planera för klubbens barn- & ungdomsverksamhet framöver. Det är mycket på gång i Habo Wolley både i sommar och kommande säsong. 

Vårmötet är en bra möjlighet att bolla ideér på hur vi kan utveckla föreningen, förankra koncept med många medlemmar och ledare och att få nya goda ideér så att vi kan utveckla klubbens fina verksamhet ytterligare. Vi fortsätter att växa och är nu cirka 435 aktiva medlemmar i Habo Wolley!

Det är verkligen fantastiskt att se det stora engagemang som finns för att hela tiden utveckla den verksamhet vi har. Vilka grymma ledare vi har i klubben – utan er hade inget varit möjligt. Nu är allt möjligt!

Nu var ju inte riktigt alla klubbens ledare och föräldrar på plats och här finns därför lite noteringar från det som togs upp under kvällen för er som är intresserade:

  • Information om nya Arvsfondsprojekt ”Bogserlinan” som startades upp under säsongen med Oscar Hult som projektledare. Projektet löper över tre år och en ny projektledare ska in efter sommaren.
  • Information om sommarens alla beachvolleyevents gavs (träningar, beachvolleyskola. träningsläger, vuxenbeach, cuper och SM på Tylösand).
  • Information om Summer Volley Camp sista sommarlovsveckan.
  • Information om klubbens nya leverantör www.basesport.se. Nu finns en beachvolleykollektion till försäljning och till hösten kommer en ny volleybollkollektion. Det kommer att vara ett uppstartsmöte med utprovning och rabatterade priser i höst. Klubben går över till Mikasa teamwear och Mizuno skor.
  • Information om planerat NIU Volleyboll på Sandagymnasiet med start hösten 2019. Vi tror och hoppas att detta ska bli ett bra alternativ för de som vill bo kvar hemma och satsa på sin volleyboll under gymnasietiden. Första kullen blir PF2003.
  • Redovisning av medlemsenkäten som skickats ut till våra yngre träningsgrupper. Generellt mycket positiv återkoppling från ett 70-tal föräldrar och några bra saker att ta med sig för att förbättra vår verksamhet!

Några av diskussionerna om hur vi utvecklar vår verksamhet inför 2018-2019:

  • Skolvolleyn ett utmärkt tillfälle för extra träning för de som är intresserade av detta. Vi diskuterade hur vi ska få fler från framförallt P05-06 och F05-06 att haka på detta.
  • Vi ska göra en satsning på att rekrytera i de årskullar där vi har lite svagt med spelare, även på högstadiet. Utpekat på mötet: P05-06, F08 och P09-10.
  • Alla ledare ska ordna med passerkort så att man kan öppna till Alléhallen (ordnas med Fritidskontoret vid Blå torget).
  • Vi ska försöka utveckla samverkan mellan träningsgrupperna ytterligare och blanda lagen lite oftare på turneringar/cuper. Det är viktigt att denna sker både ”uppåt och neråt” – nyttan med detta behöver säljas in till en del spelare (och föräldrar ;)).
  • Vi behöver arbeta aktivt för att få med fler tjejer som ledare i våra träningsgrupper. Samma sak med att få fler mammor med på cuper.
  • Jobba hårt för att få med fler barn på cuper, eftersom det är då man ”fastnar” för sporten. Vi ska särskilt uppmärksamma de som inte alltid följer med och peppa dem extra för att följa med.
  • Inte åka med för många spelare på sexmannamatcher och cuper, hellre dela upp i fler lag så att vi slipper ha många avbytare.
  • P03-04 har behov att att åka på något nytt och planerar att åka på en cup i Danmark eller annat land våren 2019. Sexmannavolleyboll.
  • Bjuda in andra klubbar på träningsdag/träningsmatcher. Öka utbytet med närliggande klubbar som KFUM Jönköping, Ljungby m.fl..
  • Fler interncuper där vi få mycket speltid på några timmars halltid. Här finns också möjlighet att blanda lagen mellan träningsgrupper.
  • PF11-12 vill ha lite längre träningstid om möjligt (+15 min).
  • Bra om vi kan ordna med badmintonstolpar och förlängare även i Habo Sporthall. Näten i B-hallen är väldigt dåliga – går det att byta ut dessa? Kontakt med Habo Fritid om detta.
  • Riktlinjer för coachning i Fyrmannavolleyboll efterfrågas. Coachutbildning i samband med upptaktsmötet i höst?
  • Se till att Unga ledare uppskattas och får feedback efter träningarna.
  • Tränare till damlaget diskuterades och plan för lösning på detta finns.
  • Utveckla våra ungdomscuper ytterligare genom att ha mer av kringaktiviteter (ex. minicupens orientering).
  • Hitta alternativ till NewBody som även har barnkläder för att samla ihop till lagkassa.
  • Kolla över medicinväska/förbandslåda, särskilt i Alléhallen.
  • Fler ungdomsbollar (blå-vit-röda) efterfrågas inför hösten.

Mycket mer diskuterades under kvällen som inteantecknats…

Bildspelet från kvällen: Vårmötet-2018-Ledar-och-föräldramöte-180521

Alla träningsgrupper ska ha ett upptaktsmöte i augusti/september för ledarna i sin egen grupp. Här sätts lagorganisation & ansvarsfördelning inom ledargrupperna.

Vi ses i sanden i sommar!

skrivet av Jens Ottosson