Ungdoms-SM 12-13 maj 2018 i Jönköping

Habo Wolley och KFUM Jönköping arrangerar för andra året Ungdoms-SM tillsammans med Svenska Volleybollförbundet i Idrottshuset i Jönköping 12-13 maj 2018.

Alla tävlingsklasser spelar i Idrottshuset i Jönköping under ett tak i tre hallar (Arenan, D-hall och C-hall). 2018 deltar 16 flicklag och 13 pojklag i SM-klasserna och 15 lag i Öppen klass flickor. Totalt deltar 44 lag på årets Ungdoms-SM i Jönköping!

Habo Wolley deltar med två pojklag och ett flicklag i årets SM-klass. KFUM Jönköping deltar med ett pojklag i SM-klassen och ett flicklag i Öppna klassen.

Tävlingsinformation 12-13 maj 2018

Spelschema 2018

De pojklag som anmält sig till öppna klassen men nu spelar i SM-klassen deltar på samma premisser som övriga lag i SM.

Praktisk information till alla deltagande lag

Idrottshuset
Spelplatsen kommer att vara Idrottshuset på Lagermansgatan 4 i Jönköping. SM-klassen kommer att avgöras i Arenan och i D-hallen medan öppna klassen spelas i C-hallen. Alla hallar har samma ingång och ligger i samma byggnad. På grund av vissa ombyggnationer är korridorerna begränsade, men vi hoppas att detta leder till att Arenan blir en naturlig samlingsplats och det blir mycket liv där.

Det kommer att finnas uppvärmningsbollar i samtliga hallar, dessa kommer att stå i bollkorgar när det inte är uppvärmning och får inte lämna hallarna. Vill man använda bollar utanför uppvärmningen på banan får man ta med sig egna, men var noga med att märka upp dem tydligt.

I Idrottshuset kommer det att finnas ett ledarrum, där kommer ledare och funktionärerkunna umgås och ”mingla” med varandra. Kaffe och fika kommer att finnas och vihoppas att så många ledare som möjligt tar tillfället i akt att träffa varandra under lite mindre uppstyrda former.

Kiosk kommer att finnas, det är Idrottshuset som äger och driver kiosken och den har ett relativt stort utbud av mat, godis och dryck. Matvaruaffärer finns också i närheten av Idrottshuset samt boendena. Vi kommer att ha en liten kiosk i boendet där vi säljer lite godis, dricka o.dyl.

Funktionering och protokoll
Förra året hade vi glädjen att kunna använda det mycket smidiga systemet Sportswik. Tyvärr har denna möjlighet försvunnit och vi är nu åter tillbaks på papper och penna. Protokoll fylls i precis som på alla andra turneringar.

Funktionering kommer alltså att vara protokoll, andredomare och poängbläddrare. I den öppna klassen står funktionerande lag även med förstedomare. Vi har återigen glädjen att presentera åtta RIG-elever som hjälper till att vara förstedomare under turneringen.

Boendet
I år kommer alla klubbar kommer att bo på Junedalskolan, som är den skola som ligger i anslutning till Idrottshuset. Boendet kommer att vara bemannat från fredag 17.00 till lördag 9.00. Det öppnar igen 16.00 på lördagen och lagen ska vara städade och utcheckade senast 10.00 på söndagen. Under söndagen kommer det att finnas möjlighet att förvara bagage utanför matsalen för de som inte har bilar att placera det i.

Boenderegler är som på alla turneringar, sunt förnuft gäller. Ta en bild på lokalen innan ni börjar möblera om så är det lätt att återställa på söndagen. Funktionärerna på boendet kommer att ha namnlistor på de som ska sova. Dessa ska skrivas under av ansvarig ledare, och kompletteras ifall någon saknas eller har försvunnit.

Mat
Samtliga måltider äts på Junedalsskolan. De som har allergier ska uppge detta för bespisningspersonalen. De planerade öppettiderna vi har på matsalen är följande:

Frukost lördag: 7:15-8:45
Lunch lördag: 11.00-14.00
Middag lördag: 16.30-19.15

Frukost söndag: 7:15-9.00
Lunch söndag: 11.00-13.30

All mat kommer att vara nöt ochfläskfri. Notera att det är ett evenemang fritt från nötter och jordnötter. Kolla gärna spelschemat på webben och kontrollera att vi inte gjort det omöjligt för någon att äta med hänsyn till spel- och funktionärstider. De ackrediteringskort som föreningarna får vid incheckning ska bäras med till matsalen.

Incheckning
De klubbar som bor på skolor från och med fredag kväll kommer att checkas in och få sina deltagarkort vid respektive skola.

De som bor på hotell eller anländer på lördagsmorgonen kommer att checka in vid entrén. Incheckningsplats kommer att finnas väl synlig vid huvudentré. Incheckning ska ske senast 08.30 på lördagsmorgonen. Ledarsamling är sedan 08.45, första matcherna börjar 09:30

Prisutdelning och finaler
Finalerna i SM-klasserna spelas på center court i Arenan, parallellt med att placeringsmatcher spelas i D-hallen. Under finalerna är det bollrullare, speaker och musik och vi hoppas att det blir en riktig härlig stämning både på plan och på läktaren. Vi planerar också att streama finalerna.

Direkt efter att sista finalen är färdigspelad är det prisutdelning i Arenan. Placering 1-3 i SM-klasserna och öppen klass samt All Star-Team kommer att tas ut. Matchens lirare i respektive lag i finalerna kommer att tas ut direkt efter avslutad final.

Information till alla funktionärer

Om du har några frågor så kan du kontakta någon av oss:

Arvid Haag, 0701-495567, arvidhaag@gmail.com
Jörgen Johansson, 0708-986605, jorgen@miljostrategen.se
Jens Ottosson, 0708-986606, jens@miljostrategen.se